Journées de l'Informatique Musicale 2025

Chaque année, les Journées d'Informatique Musicale réunissent des chercheurs, développeurs et différents acteurs de la vie musicale utilisant l'informatique comme outil de diffusion, de création, d'interprétation ou de pédagogie. Les JIM sont pilotées par l'Association Francophone d'Informatique Musicale (AFIM) et sont soutenues par la Direction Générale de la Création Artistique du ministère français de la Culture. Cette édition, du 23 au 25 juin 2025, se déroulera à l'INSA de Lyon sous l'égide de l'Inria et de GRAME - Centre National de Création Musicale.

Calendrier

  • 31 mars 2025 (24 mars 2025): Limite de soumission des articles
  • 22 avril 2025 (18 avril 2025): Limite de soumission des appréciations par le comité scientifique
  • 25 avril 2025: Notification de l'acceptation
  • 23 mai 2025: Limite de soumission des versions finales

Appel à contributions

Thématiques 2025

En plus des thématiques reconduites, cette édition mettra l'accent sur les thématiques suivantes :

Informatique musicale et frugalité

L'informatique musicale frugale consiste à concevoir et utiliser des outils numériques pour la création musicale de manière économe en ressources, réduisant ainsi l'empreinte écologique des technologies musicales. Elle favorise l’utilisation de logiciels légers, l'adoption de solutions open source, de matériel durable, la réutilisation d'objets existants, et l'optimisation des performances pour éviter la surconsommation énergétique, tout en minimisant "l’effet rebond", lorsque les gains en efficacité peuvent entraîner une augmentation de l’utilisation. Les JIMs 2025 invitent la communauté à s’emparer de cette thématique qui émerge de manière plus large autour de l'impact du numérique dans la société, et sollicitent des contributions dans ce domaine.

Systèmes embarqués et informatique musicale

Les systèmes embarqués jouent maintenant un rôle prépondérant dans les différents domaines liés à l'informatique musicale. On les retrouve dans des interfaces de contrôle, dans des instruments de musique numériques pour effectuer des tâches de traitement du signal, dans des modules de synthèses sonores, etc. Les JIMs 2025 mettront l'accent sur ces technologies et invitent de nouvelles contributions dans ce domaine.

IA, co-créativité et informatique musicale

La présence croissante des systèmes informés dans les pratiques de création sonore soulève des questions traversant de nombreuses thématiques habituelles des JIM. L'IA ouvre des espaces d'exploration musicaux et technologiques que cette édition souhaite mettre en avant. Les JIMs 2025 invitent à réfléchir à ces technologies dans toute leur diversité, et à proposer des contributions explorant leurs usages, implications et potentialités pour l’informatique musicale.

Thématiques Reconduites

  • Systèmes informatiques
    • Systèmes et protocoles temps réel pour l'informatique musicale
    • Logiciels libres pour l'analyse, la synthèse, le traitement des sons et la création musicale
    • Nouvelles stratégies pour la sonification de données
    • Langages de programmation pour la synthèse et le traitement du son
  • Traitement du signal
    • Algorithmes pour la synthèse et le traitement du son
    • Dispositifs matériels pour le traitement du son
    • Algorithmes et interfaces pour la spatialisation sonore
  • Création assistée par ordinateur
    • Environnements et langages d'aide à la composition musicale
    • Orchestration assistée par ordinateur
    • Systèmes pour la création musicale, de la microstructure à la macroforme
    • Systèmes de composition et d'arrangement automatiques
    • Outils informatiques pour la spatialisation et diffusion sonore
  • Interprétation, arts performatifs et technologie
    • Interfaces logicielles et matérielles pour l'interprétation et l'exécution musicale
    • Dispositifs matériels et logiciels pour pièces interactives
    • Modélisation et simulation de l'interprétation musicale
    • Captation et extension numérique du geste instrumental
    • Geste, virtuosité et nouveaux médias
    • Nouvelles interfaces, nouveaux modes de jeu
  • Notation musicale
    • Logiciels de reconnaissance optique de partitions
    • Systèmes pour l'édition et la publication musicale
    • Notation et visualisation de la musique
    • Partitions interactives
  • Aspects historiques et préservation
    • Histoire et aspects sociologiques de l'informatique musicale
    • Définition/redéfinition du rôle du réalisateur en informatique musicale (RIM)
    • Normalisation, archivage et transmission de l'information musicale
    • Portage et recréation d'œuvres mixtes et interactives
    • Préservation des œuvres utilisant les technologies numériques
    • Rapports d'activités de centres de recherche musicale
  • Musicologie computationnelle
    • Formalisation et représentation des structures musicales
    • Approches computationnelles de l'analyse musicale
    • Formalisation et modélisation des connaissances musicales
    • Modélisation et simulation de la perception sonore et musicale
    • Outils d'aide à l'analyse musicale
    • Systèmes d'analyse et de traitement du signal acoustique
    • Reconnaissance et extraction automatique des paramètres musicaux
    • Analyse et représentation du geste instrumental

Détails de la candidature :

Les articles peuvent être écrits en français ou en anglais, entre 4 et 10 pages. Pour les articles en anglais, un résumé en français est obligatoire. Les communications donneront lieu à des présentations orales.

Les articles seront soumis au format PDF. La mise en page devra être réalisée à partir des modèles Word ou LaTeX disponibles aux liens suivants :

Les articles seront déposés en ligne sur la plateforme de soumission des JIM 2025: https://jim25.sciencesconf.org/

Prix « Jeune Chercheuse / Jeune Chercheur » :

Des propositions de jeunes chercheurs/chercheuses (doctorants, jeunes docteurs et chercheurs indépendants) sont particulièrement bienvenues. Un Prix AFIM « Jeune Chercheuse / Jeune Chercheur » sera attribué au meilleur article présenté par une jeune chercheuse ou un jeune chercheur pour l’encourager dans ses recherches.

Comités

Comité d'organisation

Nom Role
Romain MICHON General Chair
Paul GOUTMANN Paper Chair
Stéphane LETZ Music Chair

Autres membres du comité d'organisation :

Jean-Cyrille BURDET // Pierre COCHARD // Yann ORLAREY // Tanguy RISSET

Comité de pilotage des JIM

Daniel ARFIB // Gérard ASSAYAG // Alain BONARDI // Marc CHEMILLER // Myriam DESAINTE-CATHERINE // Dominique FOBER // Mikhail MALT // Yann ORLAREY // François PACHET // Laurent POTTIER // Julien RABIN // Jean-Michel RACZINSKI // Anne SEDES

Editions antérieures

Frais d'inscription et informations pratiques

Les informations concernant les frais d'inscription et comment se rendre à la conférence sont partagées entre les JIM et LAC et peuvent être respectivement trouvées dans les onglets Register et Travel du ce site.


Linux Audio Conference 2025

LAC is the international conference about Free/Open-Source Software for music, sound, and other media with GNU/Linux as the main platform. In 2025, it will be held at INSA Lyon (France) under the auspices of Inria, GRAME-CNCM, INSA Lyon, and AFIM on June 25-28.

Important Dates

  • March 31, 2025 (March 24, 2025): Paper/music submission deadline
  • April 22, 2025 (April 18, 2025): Review deadline
  • April 25, 2025: Notification of acceptance
  • May 23, 2025: Camera-Ready version deadline

Call for Papers / Presentations / Demos / Workshops

LAC 2025 invites submissions of papers, presentations, and workshops addressing all areas of audio processing based on Linux and open source software.

All submissions and presentations are in English.

Submissions can focus on technical, artistic, and/or scientific issues and target developers and/or users.

This includes (but is not limited to) the following categories:

  • Audio and Music Languages
  • Audio and AI
  • Audio Hardware Support
  • Audio Plugins
  • Drivers, System and Sound Architecture
  • Education and E-Learning
  • Games
  • Interactive Art
  • Interface Design
  • Live Coding
  • Live Performance
  • Media Art
  • MIDI, OSC...
  • Mobile Audio
  • Music Composition
  • Music Production
  • Networked Audio
  • Physical Computing
  • Projects Realized using Linux Audio
  • Realtime Kernel and Linux Distributions
  • Signal Processing and Sound Synthesis
  • Sound Spatialization
  • Standards and Protocols
  • Video
  • Etc.

Full Papers

Full papers must be written and presented in English. The length of papers is 4 to 8 pages, with up to 5 keywords, including an abstract of up to 200 words. The abstract will be published on the conference website once the paper has been accepted. Full papers will be available on the website during the conference, and after in the proceedings (which will be published with an ISBN number).

All papers are peer reviewed by a committee of experts from different disciplines. Reviewers may suggest improvements to the author(s), require changes in order to accept the submission, or reject it.

Full papers will be presented during the conference as in-person oral presentations.

Presentations Without an Associated Paper

LAC 2025 welcomes oral presentations not associated to a peer-reviewed paper published in the conference proceedings. Such presentations are selected by the scientific committee, based on a abstract up to 500 words, with up to 5 keywords. No full paper is required in this category. The abstract will be available on the website during and after the conference.

Presentations in this category have the same format as full paper presentations and will hence be presented during the conference as in-person oral presentations.

Demos

Demos are informal project (e.g., plug-in, software, interface, idea, etc.) presentations that will be carried out between the papers presentation sessions.

Workshops

Workshop presentations (max duration of 2h) should be 1-4 pages, with up to 5 keywords, including an abstract of up to 150 words to be published on the conference website. Make sure that your proposal indicates if participants are expected to have a specific level, if there are prerequisites, if you'd like to limit the number of participants, if you have specific technical requirements, etc.

How to Submit Papers / Posters / Workshops?

All the submission should be carried out through this portal: https://lac25.sciencesconf.org/

Choose the relevant submission type.

The required file format is PDF. For the full paper category, authors must use the provided template for paper formatting (see below). For the other categories, your PDF should contain the title of your presentation/demo/workshop, the name of the authors and their affiliations, an abtsrcat/description (you can either use the full paper template or your own).

Please let us know if you need a special technical setup for your presentation.

Templates

We provide only the following LaTeX template (sorry MS-Word users...): template.

Call for Music

We invite submissions of electronic, electroacoustic and mixed music as well as interactive art installations with an emphasis on open source software. A jury will select the compositions and performances to be included in the LAC 2025 conference program according to artistic merit and technical feasibility. Applicants should expect to perform their work themselves and have all resources needed to perform the piece if selected (e.g., instruments, props, other performers, etc.).

Concert Venues

The LAC 2025 musical program will consist of three concerts, two of which will take place at Le Théâtre Astrée (https://theatre-astree.univ-lyon1.fr/qui-sommes-nous/), a concert hall equipped with an 8.4 sound system. For this venue, we are particularly interested in electronic / computer music pieces that will leverage the multichannel set up. The third concert will take place at Le Sucre (https://le-sucre.eu/le-lieu/), an event that will host live coding sets and other performances devised for a night club setting with stereo diffusion.

How to Submit Music

  • Use the LAC 2025 Online Submission Tool and select the "music" submission type in the submission form.
  • The required file format is PDF, formatted for A4 paper size. Submissions should include: (i) description of piece and set-up, (ii) program notes, (iii) links to samples of work: .wav files, videos, etc., and (iv) a technical rider.

Committees

Organizing Committee

Nom Role
Romain MICHON General Chair
Pierre LECOMTE Paper Chair
John GRANZOW Music Chair
Stéphane LETZ Technical Chair

Other members of the organizing committee:

Jean-Cyrille BURDET // Pierre COCHARD // Yann ORLAREY // Tanguy RISSET

Past Editions

Past editions of LAC are listed on the Linux Audio website: https://linuxaudio.org/lac.html.

Registration and Practical Information

Registration and travel information are shared between JIM and LAC and can be respectively found in the Register and Travel tabs of this webiste.

Diversity Statement

The Linux Audio Conference welcomes and encourages participation by everyone. We want to foster a variety of perspectives, and our goal is to create an inclusive, respectful conference environment that invites participation from people of all races, ethnicities, genders, ages, abilities, religions, and sexual orientation.

LAC is dedicated to providing a harassment-free conference experience for everyone, regardless of gender, gender identity and expression, sexual orientation, disability, physical appearance, body size, race, age or religion. We do not tolerate harassment of conference participants in any form. Sexual language and imagery is not appropriate for any conference venue, including talks. Conference participants violating these rules may be sanctioned or expelled from the conference at the discretion of the conference organizers.